Bookmark and Share | |
Hjem > Ut i naturen > På sykkel

På sykkel i Gausdal

Å ferdes på sykkel i Gausdal er en fantastisk opplevelse!

Mange fine fjellveger ligger klare for nye opplevelser. Både langs Bjørnsonvegen, i Espedalen, langs Peer Gynt vegen og i Vestfjellet er det veger som er flotte for sykling. På Skeikampen er det mange alternativer enten du er en profesjonell syklist på jakt etter utfordrende traséer og spenning, eller om du vil ta en rolig tur med hele familien. Ta med sykkelen opp med stolheisen til toppen av Skeikampen. Perfekt utgangspunkt for stisykling, og fantastisk utsikt!

Trafikkregler for syklister: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Syklist/Trafikkregler+for+syklister

HÅNDBØKER:
"På tur i Gausdal Vestfjell", skrevet av Torill Uthberg, og "Ut på tur", skrevet av Reidun og Bjørn Winquist. Begge disse bøkene er skrevet spesielt for fotturer.
Det er også gitt ut en bok som heter "40 sykkelturer i Hedmark og Oppland", utgitt av Syklistenes Landsforbund.

HER KAN DU LEIE SYKKEL:

Thon Austlid Fjellstue og Thon Hotel Skeikampen, Skeikampen
Strand Fjellstue, Espedalen
Dalseter Høyfjellshotell, Espedalen
Ruten Fjellstue, Espedalen
sykkeltur på Skeikampen

SYKKELTURER FRA SKEIKAMPEN:

Sykkelruter, se kart og les mer her!

SKEIKAMPEN RUNDT, hard, 23,1 km
Start turen med å sykle oppover, og innover
Torsdalsvegen. Inne i Gamledalen sykler en over på sti
som fører opp i skaret mellom Avlundskampen og Prestkampen. Bratt stigning og teknisk krevende. Når man er over vannskillet bikker man nedover på teknisk krevende sti på vestsiden av Skeikampen. Dette er en fantastisk rute med tekniske utfordringer og god utsikt mot Skeikampen.

TORSDALEN. Lett. 5,5 km en vei.
Hyggelig setertur i storslåtte omgivelser. Enkel sykling på grusvei. Noe stigning de første to kilometerne.
Fra sykkelutleien triller du i retning butikken, til venstre ved lysebrunt hus og opp langs golfbanen til Skei Seter. Nå følger du veien opp gjennom noen svinger til det flater ut og du ser hele den vakre Torsdalen framfor deg, med utsikt over Sjøsetervatnet. Følg så veien til Torsdalssetra eller Gammeldalen. Her er det flotte omgivelser for en liten rast. Følg så samme vei tilbake.

FAGERHØI. Medium. 13.3 km en vei.
Turen til Fagerhøi er en fin familietur langs Peer Gynt Vegen (grusvei) inn til Fagerhøi som er et overnattingsted med muligheter for en kaffekopp og noe å bite i. Etter 2 km fra Skeikampen begynner en lengre bakke som tar deg opp til et flott fjellplatå som gir deg en flat og fin tur i høyfjellet med god utsikt innover Peer Gynts rike og mot Jotunheimen.

SKARBUA. Medium/Hard. 23.1 km.
Turen starter med bratt stigning opp på toppen av Skeikampen (1124moh). Alternativt kan stolheisen benyttes de dager den er åpen, den tar også sykler. Billetter kjøpes i sykkelutleien. Følg stien innover Skeikampen, langs ryggen nordover. Fra Avlundskampen er det bratt og steinete nedover til et stikryss. Følg stien rett fram gjennom Almannskardet og inn til Skardbu. Den siste biten inn er meget krevende. Fra Skardbua går ruta vestover opp mot Slagsfjella, og inn til vannet Skjellbreida i Ringebu kommune. På fantastiske stier bærer det ned mot Peer Gynt vegen. Følg veien tilbake til Skei. (Grusvei).

Her er en link til digitale kart for turene nevnt over. Ellers får du  kjøpt kart i resepsjonen på hotellene på Skeikampen og på Turistinformasjon i Gausdal - Dikterportalen.

Nye baner på Skeikampen

Pump track bane.JPG

Pump track bane på Skeikampen, rett bak Velkomstsenteret mot Segalstad Seter.

2015 121.JPG

Tøff og utfordrende terrengløype i skogen nedenfor Velkomstsenteret, ned mot veien.

Stolheisen. Ole -Express.JPG

Utsikt fra Skeikampen 013.jpg

Fantastisk utsikt fra toppen av Skeikampen.

SYKKELTUR: RUNDT ESPEDALSVANNET

Espedalen byr på en flott natur og de som ønsker å oppleve den på nært hold, har gode muligheter til å gjøre det på sykkel. Nærheten av naturen og kulturlandskapet blir forsterket gjennom en sykkeltur. Rundt Espedalsvatnet er en sykkelsti på ca 25 km.

RUNDTUR I SVATSUM

Fra Nedre Svatsum (fv 255) opp ved Bennmoen (fv 346) forbi Myklebø og videre til Joker-butikken i Øvre Svatsum. Selvsagt stopp på Ruth's lille kiosk, og videre til venstre tilbake til Bennmoen på fv. 255, med en stopp på Gammelbutikken Museum like etter Svatsum kirke.

Hurra for Edvald.jpg  espsykkel.jpg

SYKKELTURER MED UTGANGSPUNKT PÅ LINFLÅA IDRETTSPARK

Forslagene er også fine fotturer, og vi anbefaler å bruke gang- og sykkelveger der det er.
For å gjøre seg bedre kjent med turene, og bli bedre kjent i bygda, anbefaler vi at dere kjøper et godt kart over Gausdal. Det mest detaljerte er det kartet med målestokk 1:25000, som heter "Østre Gausdal jakt-, fiske- og friluftskart". Det koster ca. kr. 150,-. (Det har bilde av hesten Atom Vinter på framsiden). Dette kan kjøpes på bl.a. Turistinformasjonen, servicetorget og hotellene på Skeikampen.

1. LINFLÅA - BAKLIVEGEN - FJERDUM SKOLE - SEG.BRU - LINFLÅA (ca. 5 km)
Baklivegen nordover, fv 315, og ca. 1,5 km fra Linflåa ta til høyre ved Fjerdomsmoen/travbana, videre på grusvei over brua ved lavvo og badeplass, opp til skolen/veien, og fortsett sørover (fv. 254) asfalt videre langs Frydenlund til Segalstad Brua, derfra (fv. 255) Vestringsvegen til Linflåa.

2. LINFLÅA - ØVERBYGDA - VOLEGUTUA - SEGALSTAD BRU - LINFLÅA (ca. 15 km)
Østringsvegen (fv.255) til Segalstad Brua, rett over veien og videre opp Kanadavegen til krysset ved Berge. Ta til venstre mot Einstad (grusvei) og videre til Vole. Ta til venstre ved Vole, ned Volegutua (bratt) til Vold/Sønstevold, og til venstre inn på Østringsvegen (fv 254). Gang og sykkelveg videre til Segalstad Brua og derfra Vestringsvegen (fv. 255) til Linflåa.

Ellers foreslår vi disse rundene fra Linflåa:
3. LINFLÅA - ØVERBYGDA - TREAHØGDA - TARUD - REISTAD - VOLE - VOLD - SEGALSTAD BRU - LINFLÅA
4. LINFLÅA - GRØNLANDSVEGEN - TRISNIPP - HOLSFOSSEN - HOLEN - LINFLÅA
5. LINFLÅA - KANADAVEGEN - FOLLEBU KIRKE - GRIMSTAD - AULESTAD - SEGALSTAD BRU - LINFLÅA
6. LINFLÅA - TRISNIPP - ELLINGHAUGEN - GAMMELHUSHAUGEN - FORSETBRUA - FORSET - LINFLÅA
7. LINFLÅA - LIE - BRUVANG - HOLEN - SEGALSTAD BRU - LINFLÅA
8. LINFLÅA - FYKSEN - MO - PRESTEGARDEN - SEGALSTAD BRU - LINFLÅA
9. LINFLÅA - SØRHAUG - VOLDSBRUA - Ø.G.KIRKE - PRESTEGARDEN - SEGALSTAD BRU - LINFLÅA
10. LINFLÅA - FRØYSE - SVINGVOLL - OWRELIA - PRESTEGARDEN - SEGALSTAD BRU - LINFLÅA
11. LINFLÅA - BAKLIVEGEN - HAUKVOLL - BØSLIA - SØRBØSVEA - STETRUD - BAKLIVEGEN - FLATEN - LINFLÅA
12. LINFLÅA - BRUDAL - THALLAUG - BERGUMSVEGEN - HAUGENG - LØYPE - BAKLIVEGEN - LINFLÅA
13. LINFLÅA - BAKLIVEGEN - MØLLA - FOLLEBU - AULESTAD - SEGALSTAD BRU - LINFLÅA
14. LINFLÅA - BAKLIVEGEN - MØLLA - FOLLEBU - FOLLEBU KIRKE - SEGALSTAD BRU - LINFLÅA
15. LINFLÅA - BAKLIVEGEN - JØRSTADMOEN - FÅBERG KIRKE - RUDSBYGD - FOLLEBU - SEGALSTAD BRU - LINFLÅA

SYKKELTURER I GAUSDAL VESTFJELL

1.HOLSBRU KAFÉ - LIUMSETERVEIEN - REVÅA - LIOMSETER (22km én vei)
Lett terreng, familievennlig tur. Samme vei tilbake.

2.VÆRSKEI KAFÉ - VESTFJELLVEGEN - NYSETERVEGEN - (HÆRFJELLET)- NYSETRA - MJOGSJØEN
Lett terreng. Noe stigning. Familievennlig tur.

3. KITTILBU - DOKKFLØYVEGEN - OVER DEMNINGEN - MANSTADLIVEGEN - VESTFJELLVEGEN - HOLSBRUA - KITTILBU (ca. 31 km)
En lang tur, men flott terreng og god grusvei. Liten biltrafikk på bomvegene. Torpa Fjellstyre har ei hytte i Manstadlia ca. 3 km opp fra demningen, og den er til utleie. 3 soveplasser. Ca. kr. 300,- pr. døgn. Booking på Holsbru Kafé.

4. AUGGEDALEN - AUGGEDALSBAKLIA - SVESETERLIA - GRØTÅSEN - RINNVOLD - AUGGEDALEN
Rundtur i Auggedalen. Start ved garasjene ved hovedveien der veien til Auggedalsbaklia tar av. Følg veien oppover og mot Grøtåsen til bom der Fåberg Vestfjellveier møtes. Ta til venstre her og nedover til hovedveien ved Rinnvold, og herfra til venstre mot Auggedalen og garasjene ved vegen til Auggedalsbaklia.

Det er flere fine rundturer og gode fjellveier å sykle på. Familievennlige turer. Se ruteforslag for Vestfjellet og Synnfjellet her og området rundt Lenningen og Vestfjellet her.